WLTP
Hoeveel verbruikt een auto? Deze vraag kan SEAT met de gestandaardiseerde WLTP-rijcyclus nu beter beantwoorden. De test voor het meten van het brandstofverbruik vindt namelijk plaats onder omstandigheden die meer lijken op de dagelijkse praktijk. Per 1 september 2017 vervangt de WLTP de NEDC-standaard.
WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure. Dat betekent zoveel als "wereldwijd geharmoniseerde testmethode voor personenwagens en lichte bedrijfswagens" en beschrijft een nieuwe testmethode voor het bepalen van het brandstofverbruik en de emissiewaarden van een auto. De methode is gebaseerd op de werkelijke rijgegevens van automobilisten overal ter wereld. Hierdoor kan voortaan ook onder laboratoriumomstandigheden een autorit worden gesimuleerd die de werkelijkheid dichter benadert. De WLTP houdt niet alleen rekening met verschillende situaties en snelheden, maar ook met de optionele uitrustingen en de gewichtsklasse van een auto.
Langere afstanden, kortere stilstandtijden: met de WLTP worden het brandstofverbruik en de CO2-emissie van een auto op een heel andere manier gemeten. Zo verschillen bijvoorbeeld de rijcycli.
- De temperatuur in de testruimte bedraagt 20 - 30 °C.
- De testafstand bedraagt 11 km.
- De cyclus duurt 20 minuten.
- De cyclus bestaat uit twee fasen:
- een gesimuleerde stadsrit van 13 minuten en een gesimuleerde rit buiten de bebouwde kom van 7 minuten.
- De gemiddelde snelheid bedraagt ca. 33 km/h.
- De tijd dat de motor stationair draait bedraagt 25% van de totale testtijd.
- De topsnelheid bedraagt 120 km/h.
- De schakelpunten bij modellen met schakelbak zijn exact voorgeschreven.
- Er wordt geen rekening gehouden met optionele uitrustingen en met de airconditioning.
Tijdens de RDE test wordt de wagen op verschillende soorten routes gereden, bestaande uit eenderde stadsweg, eenderde landweg en eenderde snelweg, met een willekeurige afwisseling van versnellingen en vertragingen. Er zal altijd rekening gehouden worden met de Duitse verkeersregels (StVO). Voor de test wordt een gemiddelde snelheid tussen 15 en 40 km/u in de stad en tussen 60 en 90 km/u op landwegen gehanteerd. De wagen mag tot 145 km/u rijden op de snelweg en voor een korte tijd tot 160 km/u.
De wagen is uitgerust met een Portable Emissions Measurement System (PEMS). Dit apparaat meet de giftige uitlaatgasemissies (stikstofoxide en koolmonoxide). De rit kan 90 tot 120 minuten duren. De buitentemperatuur moet tussen -7 en +35°C zijn en de airco mag aangezet worden.
Met de WLTP-rijcyclus worden de testparameters voor het bepalen van het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies opnieuw gedefinieerd. Een overzicht van de voordelen.
Voortaan kan het verbruik van een auto in de dagelijkse praktijk beter worden ingeschat.
Bij de WLTP-test wordt gebruikgemaakt van een realistischer rijprofiel dan bij de NEDC-test. De NEDC-test is te vergelijken met een kunstmatige laboratoriumtest en dient primair om verschillende auto's met elkaar te kunnen vergelijken, niet om reële cijfers te geven van het verbruik en de emissiewaarden in de dagelijkse praktijk. Voorheen werden de verbruikswaarden dus gemeten onder abstracte laboratoriumomstandigheden. Dankzij de verbeterde testparameters is nu met de nieuwe testmethode een betere voorspelling mogelijk van het verbruik van een auto.
De Rai Vereniging, de vertegenwoordiger van de fabrikanten en importeurs in Nederland, heeft ook een uitgebreide website met meer informatie over WLTP.
De belangrijkste vragen en antwoorden over de nieuwe verbruikscijfers.