SEAT plug-in hybride

Maak kennis met de Plug-in Hybrides van SEAT: slimme, krachtige auto’s die elektriciteit en brandstof combineren. Of je nu kiest voor een ruime SUV of een compact model, met een Plug-in Hybride van SEAT rijd je zuiniger en duurzamer. Ontdek nu alle voordelen.

Wat is een plug-in hybride?

Plug-in Hybride auto’s (PHEV’s) hebben zowel een brandstofmotor als een elektromotor met accu voeding. Hierdoor kun je je dagelijkse ritjes volledig elektrisch rijden. Ben je langer onderweg, dan schakelt de auto over op brandstof. Een plug-in hybride opladen doe je - zoals de naam al zegt - door hem in te pluggen. Daarom noem je plug-in Hybride auto’s ook wel hybride auto’s met stekker.

De voordelen van plug-in hybride

Doordat je stadsritten en je dagelijkse woon-werkverkeer volledig elektrisch aflegt, is je brandstofverbruik lager.

Lager verbruik

Doordat je stadsritten en je dagelijkse woon-werkverkeer volledig elektrisch aflegt, is je brandstofverbruik lager.

Minder CO2-uitstoot

Plug-in hybrides stoten minder CO2 en andere schadelijke gassen uit dan traditionele benzine- en dieselauto's.

Geen oplaad stress

Is je accu leeg? Dan schakelt de auto automatisch over op de verbrandingsmotor. Zo ben je niet afhankelijk van de oplaadmogelijkheden onderweg.

Hoe werkt een plug-in hybride?

Net als bij een volledig elektrische auto laad je een plug-in hybride auto op met een stekker. Dit kan thuis, met een eigen laadpaal, of bij een openbare laadpaal. Hoe vaak je dit moet doen is afhankelijk van jouw voorkeur en van de ritten die je maakt. Rijd je vooral van en naar je werk, dan is overdag opladen niet nodig. Ben je langer onderweg en wil je dan ook volledig elektrisch rijden, dan laad je de auto onderweg op. Lange ritten maken zonder je auto op te laden kan ook. Je rijdt dan automatisch verder op de brandstofmotor.

Het opladen zelf duurt gemiddeld tussen de één en vier uur. Dit is afhankelijk van het vermogen van de laadpaal en van de accu capaciteit. Naast het opladen via de laadpaal, laadt een plug-in hybride ook onderweg op. Bijvoorbeeld tijdens het remmen, of wanneer je het gaspedaal loslaat. De elektromotor werkt dan als een generator.

Het verschil tussen plug-in hybride, mild en full hybride

Naast Plug-in hybride heb je ook andere vormen van hybride rijden: Mild en Full Hybride. Wat zijn de grootste verschillen?

Full hybride

Full hybride auto's, vaak gewoon hybrides genoemd, kunnen net als plug-in hybride auto’s korte afstanden volledig elektrisch rijden. Ook bij deze auto’s wordt de batterij opgeladen tijdens het rijden en niet via een laadpaal. De afstanden die je elektrisch kunt rijden zijn groter dan bij Mild Hybrides, maar kleiner dan bij Plug-in Hybrides. Dat komt doordat de accu van een Full Hybride auto kleiner is en de elektromotor minder krachtig.

Mild hybride

Een Mild Hybride systeem (MHEV) ondersteunt de brandstofmotor, maar kan de auto niet volledig aandrijven. De kleine elektromotor helpt bij het opstarten en levert extra vermogen tijdens het optrekken van de auto. De batterij van een Mild Hybride wordt opgeladen tijdens het remmen en wanneer je het gaspedaal loslaat. Hierdoor zijn je brandstofverbruik en uitstoot lager dan bij een traditionele auto, maar is je elektrische actieradius klein.

Plug-in hybride modellen van SEAT

SEAT Leon PHEV FR Business Intense

Leon

Tot 132 km elektrisch bereik

De sportieve Leon Plug-in hybride is uitgerust met een 1.4 TSI Plug-in Hybrid motor en een krachtige 150 kW/204 pk sterke aandrijving. Hierdoor rijd je ritten tot 132 kilometer* volledig elektrisch.

Ontdek de Leon

Leon Sportstourer

Tot 130 km elektrisch bereik

In de ruime Leon Sportstourer Plug-in hybride rijdt je tot wel 130 kilometer* brandstofvrij. Met een 11 kW thuislaadstation laad je de accu in circa 3,5 uur volledig op.

Ontdek de Leon Sportstourer

Veelgestelde vragen over plug-in hybride

Wat kost een Plug-in Hybride aan stroom?
Wat kost een Plug-in Hybride aan stroom?
De kosten voor het opladen van een Plug-in Hybride zijn afhankelijk van de capaciteit van de batterij en de elektriciteitsprijs per kWh. Soms ben je met een eigen laadpaal goedkoper uit, omdat je dan het tarief van je eigen energiecontract betaalt. In andere gevallen betaal je thuis meer per kWh dan aan een openbare laadpaal. Vergelijk daarom altijd het tarief van laadpas aanbieders met je eigen stroomtarief.
Wat is het verbruik van een Plug-in hybride auto?
Wat is het verbruik van een Plug-in hybride auto?
Het brandstofverbruik van een Plug-in Hybride auto hangt sterk af van de frequentie waarmee je elektrisch rijdt. Door vaak op te laden en vooral korte afstanden te rijden, gebruik je flink minder brandstof. Bij langere ritten waar de benzinemotor vaker wordt ingezet, stijgt je brandstofverbruik.
Hoeveel is de bijtelling bij een Plug-in Hybrid?
Hoeveel is de bijtelling bij een Plug-in Hybrid?
De fiscale bijtelling voor Plug-in Hybride auto’s is in 2024 vastgesteld op 22 procent.
Kan je met Plug-in hybride rijden zonder op te laden?
Kan je met Plug-in hybride rijden zonder op te laden?
Ja, dat is mogelijk, omdat Plug-in Hybride auto’s ook een brandstofmotor hebben. Zonder opladen wordt de efficiëntie van de auto wel minder en werkt deze meer als een Full of Mild Hybride.
Is Hybride rijden goedkoper dan rijden met benzine?
Is Hybride rijden goedkoper dan rijden met benzine?
Hybride rijden kan goedkoper zijn dan rijden met alleen benzine, vooral als je korte ritten maakt die binnen de elektrische actieradius vallen.
Wat is het voordeel van Plug-in hybride ten opzichte van volledig elektrisch?
Wat is het voordeel van Plug-in hybride ten opzichte van volledig elektrisch?
Plug-in hybrides geven je meer flexibiliteit in vergelijking met volledig elektrische voertuigen, vooral wat betreft de actieradius. Je rijdt er namelijk lange afstanden mee, zonder dat je op zoek moet naar oplaadpunten.

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.